Reklama
 
Blog | Radomír Starý

Pivo – nápoj žen

Ne, muži se určitě nemusejí obávat útoku feministek s cílem vytlačit je z pivních barů a hospůdek. Ženám jde pouze o rovnoprávnost, jakou si zaslouží také v konzumaci piva. Vždyť ho původně vyráběly právě ony!

(3. část pivního speciálku)

Pojem výroba ovšem není zcela na místě. Určitě to ale byla žena, která pro spoustu jiných povinností kdesi zapomněla nádobu s těstem, obilnou kaší nebo obilím, do které se při dešti dostala voda. Když se k obsahu zvědavá neolitická žínka po čase opět dopracovala, jistě nelomila rukama nad vzniklou škodou a produkt ochutnala. Vždyť dobrá hospodyňka nejen pro pírko přes plot skočí, ale ani jen tak něco nevylije. Spiritus vykonal své a přidaná hodnota byla objevena. Vaření a dochucování základní suroviny různým kořením a bylinami jako byl anýz, pelyněk či máta, byl jen další krok na cestě ženy k modernímu pivovarnictví. Teprve s nástupem průmyslových technologií od ní vládu nad pivem přebírá muž.

V kuchyni, která byla odvěkým královstvím i jhem ženy, mělo pivo nemalý význam jako kulinářská ingredience. Také legendární Magdalena Dobromila Rettigová své kuchařské knihy obohacovala pivními recepty. Jejím současným následovnicím připomeňme, že tím pivem bylo v první polovině devatenáctého století míněno svrchně kvašené, takže použitím ležáku dnešní kuchařinky k chutnému výsledku nedojdou. Recepty se značkou M. D. R. jsou lahůdkou též pro lingvisty, jak ukazuje i jeden na pivní polévku: „Postav tři žejdlíky piva, nech ho vařit, ale ty pěny pořád z něho sbírej, nech ho hezkou chvílku vařit, vezmi pět nebo šest žloutků do hrnéčka … na kostky nakrájený chlebíček na mísu a na ten tu polívku vlej.“ Dobrou chuť!

Reklama

Současná, moderní žena je také dobře informovaná a ví, že její dosavadní pitný režim, postavený na dehydrujících nápojích s kávou v čele, je v zájmu zdraví nutné změnit. Televizní reklamy, kde ženy jdou na pivo či vznikající dámské pivní kluby přivádějí už více než pět procent českých žen pravidelně na točené. Ve Velké Británii prý dokonce stále více mužů zůstává doma u svých počítačů a televizních obrazovek s lahví nebo plechovkou piva, zatímco společenštější ženy je nahrazují v pubech. Nekřivděme britským pivařům, část z nich se určitě jen přestěhovala do hospod českých v rámci pivní turistiky.

Mějme však stále na paměti, že jen přiměřené množství piva je lék, což je u ženy jedno malé až velké pivo denně. Dámy, neobávejte se ani jeho energetické hodnoty! V půllitru „desítky“ je údajně jen 200 kcal, a to téměř z poloviny ve formě zvolna se uvolňující energie dextrinů. Váhová zrada spočívá v tom, že po pivu prostě chutná jíst. Ženy v tzv. přechodu by měly pít pivo snad i povinně, protože zpomaluje uvolňování vápníku z kostí a osteoporózou prý u nás trpí na milion lidí s převahou žen!

V soutěži čepování piva na Hotelové škole v Plzni letos na jaře obsadily první tři místa dívky. Ve známém moravském pivovaru už deset let mají paní sládkovou a její piva sklízejí jednu cenu za druhou.

Kruh se po tisících let uzavírá.