Reklama
 
Blog | Radomír Starý

ANO, ale líp není zadarmo

Před námi je druhá část „seriálu“ zhotoveného z rozsekaného, neotištěného, tedy nezaplaceného článku z prosince 2013 o fenoménu jménem Babiš. Co říkáte na pojem Akvizitátor Babisconi? Tak na něj jsem skoro pyšný.

 

Budoucí Kalouskova noční můra podle svých slov v roce 1992 přijela do Prahy, ubytovala se v hotelu v Průhonicích a přebývala na Václaváku v jedné místnosti se sprchou a stolem, kde Agrofert začínal. Osobně jsem zřejmě právě ony prostory v roce 1993 navštívil v rámci nabídky inzertní spolupráce ekonomickému batoleti Agrofertu se zemědělským časopisem Úroda, kde jsem v tom roce začal jako inzerťák. Jo, firma inzerát zadala, ale s otcem zakladatelem jsem se nepotkal. Ani jsem o něm nevěděl.

U přezdívky Babisconi jde samozřejmě o slovní hříčku se jménem bývalého premiéra a magnáta Berlusconiho. Podobnost obou pánů je (zatím?) jen částečná – prostě magnát jde do politiky. Babiš ovšem na rozdíl od Berlusconiho žije prý spíše nepožitkářsky, až asketicky. Přípona coni italsky znamená množné číslo od cono, tedy kužel. Kruhová základna moci se se vstupem do nejvyšší politiky uzavřela a kužel nad ní je stabilní. Nikdo snad od A. Babiše nečeká spasení, „jen“ účelné vládnutí bez zneužívání moci. Doufejme, že v jeho závěru před námi nezbude pouze posílený Agrofert.

Reklama

Tak tedy pokračování.

 

Akvizitátor Babisconi

 

S akvizicemi Agrofert začal u chemických společností vyrábějících hnojiva, postupně přebíral kontrolu nad podniky zemědělského zásobování a služeb pro zemědělství a následně se zaměřil na potravinářství a lesnictví.

Z reprezentantů „značky“ PZO je nyní stoprocentní majitel holdingu Agrofert, a.s. zcela jistě nejúspěšnější, ačkoliv některé ze starších obchodních transakcí zřejmě byly tzv. na hraně. Hojně medializovanou se v tomto směru stala privatizace Lovochemie, která je v současnosti jako největší výrobce hnojiv u nás jednou z nejziskovějších firem Agrofertu. Propojení s vrcholovými politiky dokládá kauza petrochemického holdingu Unipetrol, k níž sám A. Babiš na webu hnutí ANO sděluje: „Je pravda, že jsem první kolo (pozn.: privatizace) vyhrál, ale zklamal jsem premiéra Zemana i místopředsedu vlády Grégra a mrzí mě to dodnes.“ Tyto dvě jediné privatizace jsou podle něj problémové, vše ostatní je transparentní. Nejedno soudní řízení tomu nasvědčuje a co hlavně: Agrofert se svým majetkem hospodaří, vyrábí, obchoduje, vyváží a dává lidem práci.

Jak se holding prezentuje široké veřejnosti? Jeho B2B společnosti v mainstreamových médiích logicky příliš neuvidíme, podle jejich zaměření spíše v odborných. U potravinářských značek je tomu jinak. Například legenda českého masného průmyslu – Kostelecké uzeniny – svému pánovi, decentně se zakusujícímu do párku, před časem dala podobu Mariana Labudy. Aktuální více než minutový reklamní spot v Hašlerově evergrínu představuje kostelecké dobráky od kosti. Kdoví, možná tento roztomilý spot sníží ztrátovost výrobce, která v roce 2012 činila přes sto milionů korun. Naopak Vodňanská drůbež ve stejné době hospodařila se ziskem 32 milionů a pro další období jí jistě podpoří vtipný spot s křídlem pro Jaromíra Jágra od A. Babiše v zástěře a s utěrkou v ruce.

 

ANO, Babiš je produkt

 

A dobře se prodává. Než se ovšem s ANO stal lahůdkou pro několik expertů v oblasti reklamy a PR, založení hnutí předcházela (kontro)verze. Sám zakladatel přiznává, že v roce 2010 lobboval za zvýšení podílu biosložky v palivech ze 4,1 na 6 procent. Na vlastních i pronajatých polích Agrofert pěstuje řepku, kterou ve svém podniku Preol v areálu Lovochemie zpracovává mimo jiné na přísady do biopaliv s příjmem státních dotací. Zhruba ve stejné době, kdy se v EU vážně řešilo omezení podpory biopaliv (podzim 2011), A. Babiš prezentuje nespokojenost se společensko-politickou situací u nás a zakládá občanské hnutí ANO (Akce Nespokojených Občanů), zatím prý bez politických ambicí. Zlí jazykové tvrdí, že naopak právě ty měl v plánu, aby měl pod kontrolou nejen téma biopaliv, ale i posilování své ekonomické moci. Jaká je pravda, o tom se přesvědčíme v blízké budoucnosti.

Téměř 19 procent voličů se v předčasných volbách do poslanecké sněmovny nechalo přesvědčit, že hnutí ANO zlepší situaci v zemi. Podíl na tom měla předvolební kampaň za více než 100 milionů korun, za níž najdeme českého Američana Alexandera Brauna, tvůrce základní strategie a taktiky. Bývalý ředitel agentury Mark BBDO Petr Topinka spolupracuje s ANO od července tohoto roku a měl na starost vnější komunikaci. Byl to on, kdo přinesl slogan o tom, že bude líp a tvrdil, že kampaň musí být pozitivní a nemá skončit s volbami. Ke čtveřici tvůrců úspěchu prodeje produktu ve volbách patřila ještě Anna Matušková, odbornice na politický marketing (dobře ji zná i prezidentský kandidát K. Schwarzenberg) a idea maker Marek Prchal, který je šéfem komunikace ANO a mimo jiné autorem nového loga, platného od dubna 2013.

Sám A. Babiš je pro mágy reklamy inspirací. Jeho původně handicap v podobě českoslovenštiny se stal nástrojem rostoucí obliby včetně toho, že mluví a jedná přímočaře, stručně a účelně (čímž uvádí do rozpaků upovídané politiky) a nebojí se osobního nasazení. Jeho výroky byly využívané jako hlášky na sociálních sítích a lidé jej na rozdíl od politiků vnímali jako člověka, který jednak něco dokázal, jednak je natolik bohatý, že snad přenese úspěch i na úroveň státu. Pokud se ovšem nenechá českou politikou utahat.

 

Příště to uzavřeme.

Pokud se M. Kalouskovi apod. A. Babiše opravdu podaří v politice utahat, s rodinou se třeba přemístí do „své“ Francie. V červnu loňského roku roku v obci Mougins na Azurovém pobřeží zahájil provoz luxusní restaurace Paloma s interiérem navrženým manželkou Monikou, přilákal špičkové kuchaře a už se v oblasti řadí k nejlepším. Otevřel ji slavný kuchař Cyril Lignac, který prý má nejsledovanější pořad o vaření ve Francii. A protože vše – a ve Francii zvláště – prochází žaludkem, jistě se Babišovi otevírají dveře k podnikání i tam. V Mougins má i dům, kam s rodinou odjel relaxovat ihned po úspěšných loňských volbách (a v lokalitě prý úspěšně obchoduje s realitami).

Uvidíme, zda ze stejných důvodů odjede i po 10. a 11. říjnu.

 

Foto: Díváme se, vidíme, jsme přísní a nejen při volbách!!! 🙂