Reklama
 
Blog | Radomír Starý

Od pavlačové drbny k mediálnímu krysaříkovi

V Pardubicích bylo s jarem opravdu mediálně poněkud podivno (viz předchozí čl.). Osobně mě víc než jakýsi virtuální všeználek Rychtář natřásající si triko v pardubické MF Dnes bolí zánik Pardubického Benefitu. Obyčejný inzertní plátek vhazovaný zdarma do schránek (čtrnáctideník vydávaný 6 let v nákladu 60 tis. výtisků) se doslova stal srdnatým krysaříkem lovícím (v článečcích doprovázejících inzerci) pardubické „krysy“ všeho druhu. Skončil snad právě proto?

 

Pardubický a Královéhradecký Benefit vydával Mediatel, se svými Zlatými stránkami „vysmátý“ obr sídlící v Praze. Dalo se tedy doufat, že vtipně a nekompromisně psané články o pardubické politické, podnikatelské a společenské scéně budou vycházet neohroženě dál. Že do Prahy pardubická „kosanostra“ nedosáhne.

V druhé půli května mi můj informační zdroj oznámil, že k 31.5.2007 je vydávání obou Benefitů bez udání důvodů ukončeno a to bez možnosti věc oznámit čtenářům v samotných novinách! Jak je v takovém případě slušné, obvyklé a přímo normální.

Reklama

Následuje výpis mé mailové korespondence s Mediatelem v této věci. Mé dodatečné komentáře jsou pro přehlednost psány tučně. 

 

Asi den po obdržení informace jsem požádal několik přátel, aby spolu se mnou na adresu odd_obchodni(zav)zlatestranky(tečka)cz zaslali v různém znění dotaz ohledně důvodů zrušení vydávání obou periodik. Odpověď došla jen jednomu (který kopii dotazu poslal i na infoatmediatel.cz) a okamžitě mi ji přeposlal. Jistě hodné a slušné paní produktové manažerce jsem napsal:

 

Sent: Thursday, May 31, 2007 4:46 PM
> To: Arnoštová Hana
> Subject: Pardubický benefit
>
> Vážená paní inženýrko,
>
> můj předevčírem zaslaný dotaz (odd_obchodni(zav)zlatestranky(tečka)cz)
> na to, zda je pravdou, že Pardubický a Hradecký
> Benefit budou zrušeny, zatím zůstal bez reakce.
> Obracím se tedy na Vás s tímtéž.
> Jsem pardubák, tamní Benefit čtu a dost by mě takový
> konec mrzel.
>
> Děkuji za zprávu, zdraví Vás
>
> Radomír Starý

 

Paní inženýrka Arnoštová mi již za deset minut velmi slušně odpověděla:

 

Od: "Arnoštová Hana" <Harnostova(zav)zlatestranky(tečka)cz>
Komu: ursus.rs(zav)volny(tečka)cz
Předmět: RE: Pardubický benefit
Datum: 31.5.2007 – 16:56:30

> Vážený pane Starý,
>
> Váš předešlý dotaz se ke mne bohužel nedostal.
> Je mi líto, ale máte správnou informaci, ke dni
> 31. května 2007 dochází ke zrušení obou periodik.
> Důvodem zrušení byl poněkud nízký zájem inzerentů
> o Benefity a současně větší zaměření společnosti
> na tištěnou a internetovou podobu Zlatých stránek.
>
> Děkuji za Vaše slova uznání!
> S úctou
> —————————
>
> Hana Arnoštová
> Produktový manažer pro tištěné produkty

Okamžitě jsem se optal svého zdroje, jak je to s tím nezájmem inzerentů. Inzerce byla nasmlouvána do konce tohoto roku! Samozřejmě ve vazbě na inzerci ve Zlatých stránkách Pardubického kraje, ale rozhodně jde o vcelku systémové a vítané rozšíření služeb. No a tak jsem – samozřejmě slušně i když s jistou výčitkou svědomí – přiostřil:

 

Dobrý den, paní inženýrko,

moc děkuji za Vaše vysvětlení. Ráno se mi však dostal do mailu odkaz http://www.iipardubice.cz/arch/1180481749-ze-schranek-zmizi-benefit.php,
který na věc vnáší trochu jiný pohled a to hlavně jeho první
půle. Můžete i na to nějak zareagovat?
Děkuji předem a přeji Vám krásný víkend.

Radomír Starý

Paní inženýrka si výše uvedený link zřejmě přečetla, protože už nereagovala ona, ale druhý den přímo tisková mluvčí společnosti Mediatel:

 

—– PŮVODNÍ ZPRÁVA —–
Od: "Kordačová Helena" <Hkordacova(zav)zlatestranky(tečka)cz>
Komu: ursus.rs(zav)volny(tečka)cz
Předmět: Pardubický benefit
Datum: 1.6.2007 – 11:14:53

> Vážený pane Starý,
>
> o ukončení vydávání Pardubického benefitu rozhodl
> jeho vydavatel, společnost MEDIATEL, spol. s r. o.
> na základě důkladné analýzy. Přestože nás
> těší Vaše ocenění tohoto produktu, strategické
> cíle společnosti MEDIATEL Pardubický benefit nesplňoval.
> Naším cílem je poskytovat uživatelům informace
> o kontaktech, které naleznete jednak v tištěném
> produktu Zlaté stránky a dále na nové aplikaci
> www.zlatestranky.cz <http://www.zlatestranky.cz/>
> .
> S pozdravem
>
> Helena Kordačová
>
> Tisková mluvčí
>
> MEDIATEL, spol. s r.o.
> Thámova 16, 186 00 Praha 8
> tel.: 221 807 222
> mobil:724 41 41 41
> fax: 224 812 319
> e-mail: hkordacova(zav)zlatestranky(tečka)cz
> www.mediatel.cz


Mohl jsem se s touto odpovědí spokojit, ale já si řekl ne (po vzoru volebních billboardů pardubické ODS). A tak jsem si sedl k PC, zavařil „sešedlou“ kůru mozkovou „mediálního odborníka“ a paní mluvčí poslal tento výsledek, na který mi již reakce nedorazila. Znamená snad mlčení souhlas? Vytrvejte prosím, není to myslím špatný, líp už bych to nenapsal :-):

 

Dobrý den, paní Kordačová,

děkuji Vám za Vaši odpověď na můj dotaz ohledně příčin ukončení
vydávání jak pardubického tak i hradeckého Benefitu. Předpokládám,
že Vám jej přeposlala paní ing. Arnoštová, protože obsahoval
odkaz na poněkud kontroverzní článek a dosud mi od ní odpověď
nepřišla (na první obecný dotaz ano). V tomto článku je odkaz
na další, jehož plné znění
jsem Vám níže okopíroval.
Deset let jsem pracoval v tištěných médiích a proto tvrdím, že
tak radikální a rychlé ukončení vydávání periodika je vydavatelsky
neobvyklé až nenormální.
Pokud se vydavatel rozhodne ke zrušení periodika, dostatečně dlouho
před tímto krokem informuje na jeho stránkách své čtenáře. Je
to slušnost. Nečiní-li tak, platí A) čtenářů si neváží, B)
k tomuto kroku se rozhodnul v časové tísni. Tato časová tíseň
vyplývá 1) z vnitřních problémů, kde prodlení hrozí škodami,
b) z vnějších tlaků, kdy hrozí totéž.
Snad pravdivě se domnívám, že oba Benefity byly inzercí vázány
na inzerci v regionálních Zlatých stránkách a byly jakýmsi rozšířením
služeb vydavatelství Mediatel. Tedy šlo o produkty, které bylo obtížné
nabídnout na mediálním trhu k prodeji. Pokud mám informace, inzerce
v nich byla nasmlouvána do konce tohoto roku (patrně tedy ve vazbě
na Zlaté stránky) a zdůrazňovat nezájem inzerentů jako jednu z
příčin zrušení Benefitů neobstojí (jak uvedla ing. Arnoštová
ve své odpovědi). Naopak si umím představit
negativní reakci inzerentů právě na jejich zrušení, protože to
mohou vnímat jako zásah do jejich obchodní strategie, porušení
smluv atd. Co Mediatel nutí takto riskovat?
I s ohledem na níže okopírovaný text (jak jsem uvedl, pardubický
Benefit jsem četl a popisované kauzy sledoval) docházím k jednoznačnému
závěru, že Mediatel ukončil vydávání obou inzertních periodik
pod jakýmsi tlakem, o němž je možno dále spekulovat. Je možné
spekulovat o tom, co by Mediatel ztratil, kdyby tomuto tlaku nepodlehnul
a co získal v opačném případě. Zdůrazňuji, že jeho jednání
v této záležitosti je vydavatelsky nestandardní a proto musí mít
mimořádné příčiny.
Vážená paní Kordačová, těším se na Vaši reakci v co možná nejkratším
termínu a děkuji Vám za ni předem.

Zdraví Vás

Radomír Starý

PS: Ano, bylo by možné pouze vyměnit autora kontroverzních článků,
ovšem to by bylo příliš průhledné. Toto řešení je řekněme
konspirační, jak by ostatně bylo příznačné pro politické či
jinak mocenské pozadí události.

No a dále je onen článek, na který paní mluvčí ve svém dopise upozorňuji. Viz na adrese http://benefit.blog.cz/0705/pardubicky-benefit-okamzite-ukonceni-casopisu. Tak co si o tom všem myslíte? Jak bych si přál, aby nějaký investigativní novinář odhalil pořádnou aféru. Ale ne, přál bych si, aby za tím bylo jen a pouze moudré, ekonomickou rozvahou podložené rozhodnutí vydavatele. Které však měl slušně a normálně oznámit čtenářům. Přál bych si to, protože si chci i nadále namlouvat, že je to tu kolem mě většinou slušné a normální…

 

Pardubický Benefit: okamžité ukončení časopisu
28.5.2007 16:28 | Ben

Vážený pane Kareši i ostatní čtenáři Pardubického Benefitu!
Dle oficiální informace z pondělí 28. května 2007 se vydavatel rozhodl
s okamžitou platností skončit vydávání Pardubického Benefitu.
Letošní desáté číslo bylo tedy posledním, které jste si mohli
přečíst.
Na dopis pana Kareše tedy již nedojde. Pokud pana Kareše znáte, vyřiďte
mu poděkování za jeho dopis i omluvu a vysvětlení, proč se na
něj nedostalo.
Nedojde ani na otištění druhé části rozhovoru s panem Jackem Morávkem.
Text obsahoval konkrétní reakce na zveřejněný rozhovor s primátorem
Jaroslavem Demlem.
Ve všech schránkách v Pardubicích a okolí se již neobjeví informace
o zajímavém propojení firem AFI, AFI Europe, Bohemia-Sen s.r.o. a
Praha-Sen s.r.o.
Pardubický Benefit nezištně poskytl důkaz o tomto propojení pardubické
redakci MFDnes. Zda bude pardubická redakce MFDnes schopna či spíše
ochotna zjistit podrobnosti o tom, jak před lety vyhořel královský
pivovar Vinohrady, kdo celý areál s historickou památkou koupil a
co tam dnes místo chráněné památky stojí, je již výhradně záležitostí
těchto seriózních a jistě objektivních novin. Jaroslav Rychtář
jim v tom pomáhej:)
Občany Pardubic by jistě zajímalo pozadí firmy, s kterou jejich radnice
uzavřela smlouvu o výstavbě Palace Pardubice na Masarykově náměstí.
Vždyť právě redaktoři seriozního deníku, jakým by chtěla být
MFDnes, by měli být hlídacími psy demokracie a nikoli sluhy těch,
kteří mají pocit, že když už nejsou mistry světa, tak jsou alespoň
mistry tohodle okresu.
Na stránkách Pardubického Benefitu si už také nepřečtete informace
o tom, jaké je ekonomické pozadí zajímavého propojení Pardubického
deníku (dříve Pardubické noviny) a pardubického Magistrátu při
vydávání Radničního zpravodaje. Kdopak nám to asi vydává Radniční
zpravodaj? A jakpak je to s inzercí v Radničním zpravodaji?
Pardubický Benefit se již nezeptá, kde jsou ta místa pro soustružníky
za 35 tisíc Kč měsíčně. V svých textech jimi zdůvodňuje jedna
krajská radní svou preferenci potřeby učňů před gymnazisty. Snad
právě MFDnes otiskne inzeráty na volná místa pro soustružníky
za 35 tisíc měsíčně, když tak ochotně tiskne texty této krajské
radní, v kterých tvrdí, že právě soustružníky čekají na pardubicku
takové platy.
Zajímavá je i výše sponzorských darů některých lokálních politiků,
kterými obdarovali své rodné strany. Určitě si o nich přečtete
v pardubické MFDnes, vždyť dle zákona o svobodném přístupu k
informacím se k těmto údajům mohou pohodlně dostat i seriozní
deníkoví novináři.
Pane Kareši, i vy ostatní, odpovědi na otázky nejen ze zde zveřejněného
dopisu vyžadujte prosím na redaktorech nezávislých seriózních
deníků. Pardubický Benefit byl "jenom" inzertní čtrnáctideník.
Pardubický Benefit už není…